vrijdag 24 december 2010

Geen binnenscheepvaart zonder scheepsjagers

Biekorf 2010 - 4 -Tot omstreeks 1950 waren nog niet alle rivierboten uitgerust met een eigen
aandrijfmotor. Als ze niet werden gesleept door een stoomsleper of voortgestuwd door windkracht in hun zeilen moest gebruik gemaakt worden van één of meerdere scheepstrekkers. Scheepsjagers waren eeuwenlang een onmisbare schakel in het scheepvaartverkeer op de Leie en andere bevaarbare waterlopen.
Wie kan nog getuigen over het gebruik van scheepsjagers langs onze rivieren en kanalen? Wie heeft historische informatie over dit ambacht in onze regio? - Bernard Delange, Waregem

1 opmerking:

Bernard zei

Publiceerde vorig jaar toch mijn informatie daarover in het jaarboek van De Gaverstreke Waregem. Aandacht daarin ging ondermeer naar de juridische oorsprong van het jaagpad (Franse ordonnantie 1669), reglementering scheepvaart en vlasroten in Leie, Franse opvordering van scheepstrekkers voor en tijdens de Spaanse successieoorlog (1702-1713) en Oostenrijkse successieoorlog (1740-1748) langs de Leie tussen Rijsel en Gent (uit Bruine Pakken RAK), ketsen langs de Leie anno 1794 (document stadsarchief Gent), …
Intussen heb ik enkele nieuwe elementen kunnen sprokkelen zoals een profielkaart van de Leie en vaart Roeselare-Leie met aanduiding van de trekwegen, schilderij “de boottrekker” van Emiel Claus, vermeldingen van scheepstrekkers in historische werken van André Demedts, vermeldingen over Leie door heemkundigen Michel Debrouwere uit Beveren-Leie en André Claerhout Wielsbeke.
Bijkomende informatie blijft welkom