donderdag 21 februari 2008

Wielerbanen van weleer

Vraagwinkel 2008 - 1. - Vandaag is de interesse voor de wielerbaan opnieuw groot. Tot voor enkele tientallen jaren waren er in onze provincie verschillende velodrooms in gebruik. Van hun geschiedenis is nauwelijks iets bekend. Welke gemeenten hebben ooit een wielerbaan gehad en waarom zijn deze pistes verdwenen? Wie waren toen de eigenaars en bleven er archieven bewaard? Resten er vandaag nog materiële sporen of relicten in de lokale toponymie? ML

2 opmerkingen:

pea zei

In een bijdrage van Rosa Devolder in de Gidsenkroniek Westland Ieper van (ik dacht) maart-april 2002 staat het volgende te lezen:

De velodroom-rage in West-Vlaanderen
Wat betreft de periode 1900 vermelden wij alleen dat er toen met zekerheid al een soort velodroom bestond in Izegem (in de tuinen van het kasteel “het Blauwhuis”) en in Rumbeke (tussen Gasthof Vijfwegen en de kasteelvijver, ten zuiden van de plaats waar toen en nu nog de gaaipers van de Schuttersgilde Sint-Sebastiaan staat).

In 1908 schoten –binnen een straal van 5 (fiets)uren- acht nieuwe pistes uit de grond. En nog voor de Eerste Wereldoorlog waren in West-Vlaanderen in totaal al zeker dertien velodrooms ingereden: Ieper, Blankenberge, Brugge, Harelbeke, Menen, Meulebeke, Moorslede, Izegem, Rumbeke, Tielt, Torhout, Oostende en Veurne.

Zo, nu weten we tenminste al waar er moet gezocht worden.

P.E.A.M.

Bernard zei

Van 1930 tot 1935 waren ere belangrijke piste-wedstrijden op de aarden piste aan de Meierie in Desselgem. De piste werd gebouwd met hulp van tientallen plaatselijke steenbakkers, getest door plaatselijke beroepsrenners en uitgebaat door de Veloclub De Leiezonen. Een meeting trok soms een paar duizend toeschouwers. De muziekvereniging zorgde voor animatie op het binnenplein. Alle belangrijke wielrenners uit die tijd reden er en het voonaamste treffen had plaats de dag na de Tour de France. Briek Schotte reed er nog als jongere toen hij van school kwam.